Electronic Customer Relationship Management
ecrm بخشی از مفهوم کسب و کار الکترونیکی است که استفاده از ابزارها و سکوهای الکترونیکی را برای هدایت امور شرکت ها تشریح می کند و موسسات را قادر می سازد که به مشتریان خود سریع تر و دقیق تر در دامنه زمانی و مکانی وسیع، و با هزینه کمتری خدمت رسانی کرده و بتوانند کالاها و خدمات را برای مشتری سفارشی سازی نمود. ECRM را در تعاریف مختلف ابزار جذب و حفظ مشتریان ارزشمند از نظر اقتصادی و رفع و حذف موارد غیر ارزشمند اقتصادی ، ترکیب نرم افزار سخت افزار فرایندها، برنامه های کاربردی وتعهدات مدیریت ، تمام فرایندهای لازم برای کسب و کار و ایجاد وحفظ ارتباط با مشتری از طریق عملیات الکترونیکی کسب و کار نیز به حساب می آورند که دارای فواید زیر می باشد.
– ساده کردن انجام مبادلات برای مشتریان
– تمرکز بر مشتریان نهایی محصولات وخدمات
– طراحی مجدد فرایندهای کاری مواجه با مشتریان نهایی
– طراحی معماری کسب و کار الکترونیکی جامع و در حال رشد جهت رسیدن به سود آوری
– ایجاد وفاداری در مشتری که کلید سود آوری در تجارت الکترویکی است
همانگونه که اشاره شد CRM بر روی وب ارزان تر و موثرتر کار می کند. خدمات ارائه شده برروی وب به شکل های مختلفی چون پاسخ درخواست های مشتریان ارائه قابلیت های جستجو ومقایسه ، فراهم سازی اطلاعات فنی، اجازه ردیابی موقعیت سفارش و البته اجازه سفارش دهی بهنگام صورت می گیرد.